Sunday, August 3, 2008

Nostalgia Tasik Kenyir

Bulan Jun, 1997.

Sepanjang hayat aku takkan dapat lupakan trip memancing di Kenyir ni. Nostalgia ni terpahat kukuh dalam hati sanubari aku. Korang nk tau kenapa???Emm..kerana org tua dlm pic kt atas tu. Dia ialah Abd Zahid Shaghia,ayah aku. Arwah ayah aku ni mmg seorang kaki pancing jugak tp dia lebih suka menjaring dan menjala. Selama aku dan adik2 aku berkecimpung dlm memancing ni dia memang tak pernah langsung join kami bertiga. Emm..setelah merancang bersama adik2 dan kawan2 maka pada bulan Jun (aku tk berapa igt tarikh da)1997,kami bersiap ke Tasik Kenyir. Apabila sampai saje berita kami hendak ke Kenyir ke telinga arwah ayah,dia bersungguh-sungguh hendak mengikut aku dan adik2 ke sana. Kami bertiga jadi hairan..tp takpe la...seronok jugak ade ayah ikut. Maka hari Jumaat malam kami bertolak ke Kuala Terengganu dahulu ke rumah kak Ngah aku kerana suami akak aku,Abg Abas juga akan ke Kenyir bersama kami. Bersama-sama aku juga ialah 2 orang officemate aku iaitu Khalid dan Adi. Masa tu aku masih berkerja di Kewangan Bersatu Berhad lagi. Keesokkan harinya,setelah membeli umpan sikit di pasar,kami bertolak ke Jeti Gawi. Lebih kurang pukul 10 pg kami sampai di Jeti Gawi. Ayah aku cukup seronok. Kami pn seronok maklum la ni lah julung2 kali ayah bersama kami memancing. House Boat sudah tersedia menanti.Masa tu sewa House Boat tak mahal..cuma RM350.00 berbanding sekarang harga hampir mencecah RM1000.00. Kami bersama-sama memunggah barang ke dlm bot.

Setelah selesai memunggah barang kami memulakan perjalanan menuju ke sg. pertang.
Emmm...mmg pemandangan di Tasik Kenyir ni sgt indah. Byk bukit2 kini sudah menjadi pulau kerana ditenggalami dek air. Pokok2 balak hanya nampak dahan dan ranting sahaja.

Selepas hampir 3 jam perjalanan, kami sampai ke sg pertang. Tanpa melengahkan masa kami terus menyediakan alatan pancing dan mula memancing. Mmg nyaman sungguh suasana hutan hujan di Kenyir. Aku asyik dgn pemandangan indah kt sini. Selalunye hanya laut je yg aku tgk..hehe. Emm..kdg2 pergi ke tempat mcm ni pn syok jgk.

Sesekali kelihatan ibu toman yg besar membawa anak2nye mencari makan. Sehingga ke petang kami hanya mendapat beberapa ekor ikan toman dan lampam yg sesuai utk dibuat lauk mlm karang. Hampir maghrib kami berenti memancing. Bot rapat ke tebing. Kami mandi dan lepak2 dlm bot sambil mendengar cerita pengalaman ayah aku. Kisah memancing dia la tp seronok sangat sementara menunggu Khalid (chef kami) siap memasak utk makan mlm.

Mlm tu kami memancing lagi,tp sehingga pukul 11 mlm je la. Satu keadaan gelap..emm..takut la jugak...satu lagi tak tahan dgn umpan perut ayam utk baung. Bau dia..huh..satu bot tak tahan. Malam tu sejuk sgt dan da tentu la syok tido. Keesokkan harinya kami bangun dan terkejut melihat pemandangan sekitar tempat bot kami berlabuh. Kabus memutih hampir keseluruh tempat sehinggakan tak nampak air sungai dan tasik. Kami terpegun seketika ,melihat pemandangan tersebut. Sejuk takyah citer la kan so kami takleh la mandi hehe. Selepas makan pagi kami terus je sambung memancing. Kami memancing sehingga tengahari. Dapat la beberapa ekor toman, lampam dan seekor kelah.

Lepas makan tengahari kami bersiap utk bertolak balik ke pengkalan Gawi. Dalam perjalanan balik kami melihat byk air terjun yg cantik tp tk sesuai utk berhenti mandi. Kami hanya berhenti di air terjun Lasir utk mandi. Kat sini air terjun dia pn cantik. Air jernih sangat.

Kami menghabiskan masa kt situ sejam. Selepas itu kami meneruskan perjalanan sehinggalah
sampai ke pengkalan Gawi.
Setelah mengemas barang ke dlm kereta kami memulakan perjalanan balik ke Kuala Terengganu, ke rumah akak aku.
Kesimpulan dari trip Tasik Kenyir ni kalau nk dikira dr segi hasil takde la byk mana. Mungkin kami br kali pertama dan tak tahu selok belok memancing di Kenyir. Maklum la kami kan org laut..hehe. Tapi bg diri aku,aku tk kisah semua tu,yang penting saat2 aku bersama arwah ayah,adik2 aku dan kawan2 aku. Aku dapat melihat alam ciptaan Allah yang indah. Aku dapat mengenal budaya orang2 kt situ. Semua tu tk ternilai bagi aku. Kini..pada hari ini...setiap kali aku menatap gambar2 trip mancing kenyir ni...baru aku faham kenapa arwah ayah beria-ria hendak pergi bersama aku da adik2. Mungkin dia da tau dia da tak lama lg akan pergi mengadap Allah. Dia nak bersama dgn anak2 lelakinye. Aku yakin..adik2 aku...korang pn seperti aku. Sehingga kini aku terkilan...terkilan bukan ape...kerana aku rasa aku sepatutnye menghabiskan masa banyak lagi bersama arwah ayah.

Aku...Arman shaghia,Azlan Shaghia dan Hasrul Shaghia selama-lamanye merinduimu..Bah. AL-FATIHAH.

eda said...

Touching...Al-Fatihah

The Anglers Crew said...

Al-Fatihah....

Nizzy Da Dizzy said...

Al-Fatihah. kekesalanku sbb byk nyusahkan bah. tapi dia tau aku paling sayang dia. Mohon ampun sbb tak dgr kata, cilok rokok mlm2 n segala buruk tingkah laku. Ya, Man N Lan always sayang bah!

ThecRew said...

Tak dapat lupa peristiwa ala 'anakku sazali'....hehe..ya aok igt dok...

Nizzy Da Dizzy said...

hehehe ingat2... lampu tangga nyala tu paling cuak skali!

azzasha said...

Tu laa....rasa terkilan sbb tak spend masa byk dengan arwah. Kalau masa boleh diulang....satu bende nak dibuat ialah gie mancing sama-sama, makan angin sama-sama...Al-Fatihah.